Hoera kindercentra en de Bibliotheek werken samen

Gepubliceerd op: 5 juli 2024 14:05

Hoera kindercentra en de bibliotheken Maas en Peel én Bibliocenter zijn een samenwerking gestart. Vanaf nu loopt het zogenaamde BoekStart programma bij maar liefst 30 (!) locaties van Hoera.

Om het voorlezen en leesplezier vanaf jonge leeftijd te bevorderen, werd op 1 juni de samenwerkingsovereenkomst tussen Hoera kindercentra en beide bibliotheken ondertekend. Deze samenwerking is een belangrijke stap in de taalontwikkeling van veel jonge kinderen in de gemeente Peel en Maas, Weert, Nederweert en Leudal, via het BoekStart programma van beide biebs.

BoekStart in de kinderopvang
Via dit programma laten we kinderen van 0-4 jaar, hun ouders en pedagogisch medewerkers intensief met boeken en lezen in aanraking komen. De Bibliotheek ondersteunt met een aantrekkelijke (voor)leesplek bij de locaties, geschikte boekjes, deskundigheidsbevordering van pedagogisch medewerkers, betrekken van ouders, een voorleesplan en samenwerking in een leesbevorderingsnetwerk.

Voor de locaties in Peel en Maas wordt dit mede mogelijk gemaakt door de gemeente, als onderdeel van het overkoepelende project Boekenboost thuis van de Bibliotheek Maas en Peel. Met deze samenwerking bereiken we namelijk nog meer ouders met kleine kinderen, om leesplezier en taal te bevorderen.

“Als kinderen al vroeg in aanraking komen met voorlezen, is dat erg goed voor de ontwikkeling van taalbegrip en taalgevoel. Met deze samenwerking zetten we hier weer een mooie volgende stap in.” aldus Yvonne de Wit, Lees- en Mediaconsulent bij de Bibliotheek.