Dappere deelnemers Groot Dictee der Nederlandse Taal

Gepubliceerd op: 30 november 2023 11:12

Op zaterdag 25 november namen 17 mensen uit Beesel en Peel en Maas deel aan het Nationaal Dictee der Nederlandse Taal. Het leuke was, dat de taalliefhebbers vanuit verschillende hoeken en rollen kwamen: van wethouder tot pastoor!

Het dictee is traditiegetrouw geschreven door Wim Daniëls en werd landelijk live uitgezonden op NPO Radio 1. Daar namen bekende Nederlanders het op tegen Taalstaatluisteraars. Maar ook via 34 bibliotheken door heel het land deden taalfans mee; waarvan ook de Bibliotheek Maas en Peel!

In een échte dictee-setting in het Gemeenschapshuis in Kepèl, schreven de deelnemers acht (behoorlijk lange) zinnen op, met daarin woorden als ‘vooruit-met-de-geitmentaliteit’, ‘drukketreinentoeslag’, en ‘ge-x’t’… Het dictee werd voorgelezen door Ingrid Smets, onder toeziend oog van de juryleden Hilde Basten en Herman van Megen, die de dictees na afloop ook nakeken.

Uiteindelijk deelden twee deelnemers de eerste plek: Peter Peters en Romy Eijkelenberg. Veel deelnemers keerden huiswaarts met een ‘taalbesef’ en al deze dappere deelnemers gaven aan dat ze volgend jaar de uitdaging weer aan willen gaan.

Omroep P&M maakte een mooie reportage: https://youtu.be/a1NqqPlVSsE